איך לקנות דירה חכם

ישראלים רבים בכל הגילים שואלים את עצמם האם כדאי לקנות דירה עכשיו, במיוחד כיום כאשר הריבית במשק גבוהה, יוקר המחיה מכביד על הכיס של כולם ויש תחושה של חוסר ודאות במדינה. חשוב לזכור כי החלום הישראלי הוא לקנות דירת מגורים כדי להבטיח את העתיד הכלכלי לעתיד, ובנוסף רבים מהישראלים מעוניינים להשקיע בנדל”ן למגורים או בנדל”ן מסחרי מניב כדי להבטיח את עתידם גם לאחר גיל הפרישה מהעבודה

בתוך כך, כאשר עונים על השאלה איך לקנות דירה חכם, יש להתייחס לגורמים משתנים רבים ומגוונים כגון: ריביות, מדד המחירים לצרכן, מדד תשומות הבנייה, ביקושים ומגמות בשוק הנדל”ן, מיקום הנכס, יכולת החזר (משכנתא או הלוואות), מצב פיננסי (הכנסות מול הוצאות), בעלות על דירה או נכס אחר, הון עצמי, מגבלות בנק ישראל על לוקחי משכנתא, היבטי מיסוי בעת רכישת דירה להשקעה או למגורים, מצב הנכס וסטטוס משפטי שלו וכדומה.

איך לקנות דירה במציאות הכלכלית המאתגרת של היום ובזמן שיש חוסר ודאות כללית במדינה? איך לחסוך כסף לדירה חדשה מקבלן או דירה יד 2 בשוק החופשי? האם כדאי לקנות עכשיו דירה או שעדיף לשבת על הגדר ולבחון האם המחירים ירדו בקרוב? בואו נתחיל!

קניית דירה ללא הון עצמי

רוב הישראלים, ובמיוחד זוגות צעירים, שמעוניינים לרכוש דירה למגורים או להשקעה חייבים לקחת משכנתא מהבנק. כדי לקבל אישור עקרוני למשכנתא יש להוכיח הון עצמי, כאשר בנק ישראל קבע מגבלות שונות ובהן הון עצמי בשיעור של 25% לפחות לרוכשי דירה ראשונה, הון עצמי בשיעור 30% למשפרי דיור ומשקיעים חייבים לגייס הון עצמי בשיעור של 50%.

מי שרוצה לקנות דירה בצורה חכמה וללא הון עצמי יכול למצוא פתרונות יצירתיים בשוק הנדל”ן המקומי, למשל מימון הנכס באמצעות הלוואה כנגד דירה בבעלות או נכס של ההורים, סיוע כספי מההורים ומבני המשפחה הקרובה, הלוואות מבנקים אחרים או מחברות למימון חוץ בנקאי, הלוואה על חשבון כספי הפנסיה וכו’.

מומלץ לענות על השאלות הבאות כדי לקבל החלטה נכונה ולרכוש דירה באופן חכם:

  • מהן ההכנסות החודשיות שלכם?
  • מהן ההוצאות החודשיות שלכם?
  • האם יש לכם הלוואות פתוחות?
  • האם אתם משלמים שכירות?

מענה מדויק על השאלות האלו יאפשר לכם להיערך כלכלית לקראת קניית דירה למגורים או להשקעה, לחשב הון עצמי, לבחור חכם את פתרונות המימון לביצוע העסקה, להפחית ולפזר סיכונים ולהיערך פיננסית לקראת ההחזרים החודשיים של המשכנתא ו/או ההלוואות.

משכנתא

רוב הישראלים שרוכשים דירה למגורים חייבים לקחת משכנתא מהבנק. יש להתייחס למגבלות ההון העצמי ושאר המגבלות אותן קבע בנק ישראל. כמו כן, חשוב לבנות תמהיל משכנתא בעזרת יועצים מנוסים (עדיף יועץ משכנתאות פרטי ולא בעזרת יועץ מטעם הבנק).

איתור הדירה הנכונה עבורכם

מומלץ להתייחס נכון לשאלות ולסוגיות הבאות:

האם כדאי לקנות דירה המשתתפת בפרויקט פינוי-בינוי?

יש יתרונות רבים לרכישת דירה המשתתפת בפרויקט פינוי בינוי, למשל מחיר נמוך יותר, עליית שווי הנכס בסיום הפרויקט, קבלת דירה חדשה עם תשתיות מודרניות, בניין מגורים חדיש, שטח דירה גדול יותר והטבות מס בתנאים מסוימים. יחד עם זאת, יש לבדוק היטב את הסטטוס של הפרויקט, התחייבות היזם, מימון ועוד.

האם כדאי לקנות דירה דרך קבוצת רכישה?

כל מקרה לגופו, יש לבצע בדיקות מעמיקות כדי לבחון את כדאיות העסקה. זו עסקה יחסית מורכבת לכן חייבים לקבל ייעוץ מקצועי ולנתח את הסיכונים, היתרונות והחסרונות. חשוב לציין כי רכישת דירה דרך קבוצה רכישה היא עסקה מסוכנת ומורכבת יותר מהרבה מאוד בחינות, מאחר שעלות הנכס אינה ידועה, יש פרויקטים ללא התחייבות למועד סיום הבנייה ואכלוס הבניין, יש לשלם על רכישת הקרקע במזומן ומיומנות קבוצת הניהול היא קריטית להצלחת הפרויקט. לכן, כדאי לשקול רכישת דירה ישירות מהקבלן או מחברת הבנייה, ולבחור בעסקה בטוחה יותר עם פחות סיכונים.

האם כדאי לקנות דירה בפריפריה?

אין כלל אחד שקובע האם כדאי לרכוש דירה בפריפריה או לא. יש להבחין בין רכישת דירה בפריפריה לצורכי מגורים באזור לבין רכישת דירה להשקעה. באופן כללי, יש הזדמנויות אטרקטיביות שלא כדאי לפספס, גם אם הדירה ממוקמת בפריפריה.

תשובות לשאלות נפוצות בנושא קניית דירה

האם כדאי לקנות דירה עכשיו ב-2023 או כדאי לחכות?

ברוב המקרים עדיף לא להמתין עם קניית הדירה, גם בשנת 2023, מאחר שהניסיון מוכיח כי מחירי הדיור מתייקרים משנה לשנה, ולא כדאי לשבת על הגדר ולפספס הזדמנות לדירה טובה המתאימה לכם. אם מחליטים לשבת על הגדר חשוב לזכור כי הריבית הגבוהה משפיעה על כמות התחלות הבנייה, על כן הצפי הוא למחסור בדירות מגורים בשנים הקרובות, כלומר תחול עליית מחירים נוספת בשוק הנדל”ן וכדאי למצוא הצעות רכישה אטרקטיביות כבר היום, בדגש על דירות חדשות מקבלן שמציע הנחה משתלמת במחיר הדירה, פריסת תשלומים נוחה ואטרקטיבית  והטבות נוספות.

איפה כדאי לקנות דירה להשקעה?

לכל אדם יש צרכים ייחודיים משלו, אם יש לכם פחד לקנות דירה, כדאי לפנות ליועצים המנוסים. באופן כללי כדאי לקנות דירה להשקעה תוך התייחסות נכונה לפרמטרים כמו מיקום הנכס, קרבה לפארקים, מוסדות חינוך, עורקי תחבורה מרכזיים, תחב”צ ואפשרויות פנאי, וכמובן שיש להתייחס גם ליציבות ולאיתנות הפיננסית של חברת הנדל”ן, למפרט הטכני ולפיתוח הסביבתי בשכונת המגורים.

כמה מס משלמים על קניית דירה ראשונה?

על רכישת דירה יחידה במחיר של עד 1,919,155 ₪ לא תשלמו מס רכישה. כדאי להתעדכן במדרגות המס באתר רשות המיסים.

למידע נוסף ולייעוץ מקצועי בנושא איך לקנות דירה ואיך לחסוך כסף לדירה – אנא מלאו את הטופס ליצירת קשר באתר או התקשרו אלינו.

כתבות נוספות

    צרו קשר בנוגע לפרויקט