נסח טאבו

טאבו הוא כינוי לשיטה מקובלת לרישום זכויות במקרקעין המבוצעת על ידי לשכת רישום מקרקעין. נסח טאבו הוא מסמך רשמי מטעם המדינה הכולל את תמצית רישום המידע על הנכס הרשום, והמסמך הרשמי כולל פירוט על מיקום הנכס (מספר גוש וחלקה), גודל ושטח הנכס, סיווג המקרקעין (לדוגמה דירת מגורים, מחסן, נכס מסחרי וכו’), הערות אזהרה לגבי רישום הנכס כולל שעבוד לבנק, הצמדות כמו חניה וגינה ועוד.

יש סוגים שונים של נסח טאבו, לכן חשוב להבין איך מוציאים נסח טאבו, מתי וכיצד. יש סיבות שונות בגינן מוציאים נסח טאבו עדכני, לדוגמה בתחילת משא ומתן מקדמי לעסקת מכר במקרקעין, במעמד החתימה על חוזה מכר, כאשר נוטלים משכנתא מהבנק ועוד. למעשה, הפקת נסח טאבו מאפשרת לבדוק את הסטטוס המשפטי של נכס כלשהו, את המסמך מוציאים דרך לשכת רישום מקרקעין במשרד המשפטים, אפשר באופן מקוון לחלוטין, והמסמך מאפשר לבדוק האם הנכס רשום על שם המוכר, שטח כולל, היתר השימוש בנכס, חריגות בנייה ועוד.

החשיבות של הוצאת נסח טאבו

באופן כללי, נסח טאבו משמש כמעין תעודת זהות של נכס המקרקעין, והמסמך הרשמי כולל מידע באשר לבעלים או לחוכרים, הערות אזהרה לגבי הנכס כולל קידום שעבוד כמו משכנתא, זכויות לצד שלישי בנכס, עיקולים, מינוי כונס נכסים, צווי הריסה, הערות הנוגעות לחוק התכנון והבנייה וכו’. 

לפני כל עסקת מקרקעין חשוב להוציא נסח טאבו עדכני כדי לבחון את מצבו המשפטי של הנכס ולבדוק האם קיימות בעיות ברישום ובזכויות. הפקת נסח טאבו היא פעולה חשובה והכרחית לפני עסקת קניית או מכירת דירה או כל נכס נדל”ן אחר, לרבות מגרש, חנות או מחסן.

ראוי לציין כי הוצאת נסח טאבו לפני או במהלך עסקת מקרקעין מאפשרת לבדוק את הנושאים החשובים הבאים:

  • זהות המוכר בהתאם לרישום בנסח טאבו.
  • מצבו המשפטי של הנכס, לרבות חריגות בנייה, הערות אזהרה, שעבוד לבנק, עיקולים וכו’.
  • הוכחת רישום הערת אזהרה לטובת הבנק ממנו לוקחים משכנתא.
  • הפקת המסמך לאחר ביצוע עסקת מקרקעין לצורך בדיקת השלמת רישום הזכויות במקרקעין.

הוצאת נסח טאבו

רבים שואלים איך מוציאים נסח טאבו, לכן כדאי לדעת כי הדרך המהירה והפשוטה ביותר היא באמצעות שירות להזמנת נסח רישום מפנקסי המקרקעין באתר משרד המשפטים. השירות המקוון מיועד לכלל הציבור, יש להזין מספר גוש וחלקה של הנכס או תת חלקה של הנכס, וכדי לקבל את המסמך יש לשלם אגרות טאבו באמצעות מערכת התשלומים הממשלתית. 

אם לא יודעים את מספרי הגוש והחלקה של הנכס יש אפשרות לעיין בחוזה הקנייה ובמסמכים נלווים כדי לאתר את המידע. כמו כן, אפשר לאתר את מספר הגוש והחלקה באמצעות חשבון הארנונה או לפי כתובת הנכס. אם לא מצליחים לאתר מספר גוש וחלקה ניתן לפנות לעורך דין מקרקעין והוא יטפל בנושא.

ברוב המקרים, הזמן הנדרש לרישום נכס בטאבו הוא כמה ימים בלבד, אך אם חסרים מסמכים או יש עומס נקודתי התהליך עשוי להימשך עד מספר שבועות. כדי להפיק את המסמך יש לשלם אגרות טאבו, והאגרה לנסח היסטורי סרוק (לא ממוחשב) היא 74 ₪, והאגרה להפקת טאבו מרוכז היא 131 ₪, נכון לשנת 2023.

סוגים שונים של נסח טאבו

כאמור, יש שלושה סוגים של נסח טאבו:

נסח טאבו רגיל – הנסח הרגיל מספק מידע רישומי על דירה מסוימת.

נסח מרוכז – הנסח המרוכז כולל פירוט של כלל בעלי הדירות בבניין המגורים המשותף.

נסח היסטורי – הנסח ההיסטורי מפרט מידע על הבעלות המלאה על הדירה מאז רישומה בטאבו ועד יום הוצאת הנסח העדכני, כלומר שרשרת הבעלות המלאה על הנכס. 

להפקת נסח טאבו בעזרת המומחים שלנו בחברת צרפתי שמעון, למידע נוסף ולייעוץ בנושא – אנא מלאו את הטופס ליצירת קשר או התקשרו לטלפון: 5999*.

כתבות נוספות

    צרו קשר בנוגע לפרויקט